Korkealaatuinen täyden palvelun valikoima henkilö- ja yritysasiakkaille
OmaSp tarjoaa 160 000 asiakkaalleen täyden pankkipalveluiden valikoiman. OmaSp:n tarjoama yksityisasiakkaille kattaa päivittäispankkipalvelut, erilaiset rahoitusratkaisut, säästämisen palvelut, varainhoidon palvelut, vakuutukset sekä perintö- ja perheoikeudelliset asiat. Yritysasiakkaiden palveluvalikoima kattaa maksuliikennepalvelut ja muut yritysten päivittäispankkipalvelut, rahoituspalvelut, yrityseläkevakuutukset, sijoituspalvelut sekä lainopilliset ja muut neuvonantopalvelut. OmaSp on täydentänyt omaa palvelutarjontaansa yhteistyöyritysten tuottamilla palveluilla, mikä mahdollistaa täyden palveluvalikoiman tarjoamisen. Esimerkiksi varainhoidon palveluiden osalta OmaSp tekee yhteistyötä Sp-Rahastoyhtiön ja Sp-Henkivakuutuksen kanssa ja OmaSp:lla on lukuisia muita pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita. Kokonaisvaltainen palveluvalikoima mahdollistaa asiakkaiden vaativimpienkin vaatimusten täyttämisen. OmaSp haluaa kaikissa asiakassuhteissaan tarjota asiakkailleen parhaan mahdollisen palvelun ja korkealaatuisen asiakaskokemuksen. OmaSp:n asiakaskunnasta noin 20 % on yritysasiakkaita ja noin 80 % yksityisasiakkaita. Henkilöasiakkaiden osalta OmaSp on keskittynyt asiakkaisiin, jotka haluavat pankilta täyden palvelun palveluvalikoiman sekä arvostavat hyvää asiakaspalvelua ja palveluiden hyvää saatavuutta. Yritysasiakkaista valtaosa on pankin hyvin tuntemia pk-yrityksiä.
Kattavat digitaaliset palvelut ja laaja konttoriverkosto
OmaSp palvelee asiakkaitaan monipuolisten digitaalisten palvelukanavien ja 37 konttorin kautta ympäri Suomen. OmaSp:n digitaaliset palvelukanavat parantavat asiakaskokemusta varmistamalla, että palvelut ovat asiakkaiden saavutettavissa milloin ja missä he haluavat. OmaSp:n tavoitteena on, että pankin tarjoama palvelu pysyy henkilökohtaisena myös digitaalisissa palvelukanavissa. Esimerkiksi verkkotapaamisten avulla OmaSp voi tavata asiakkaitaan kasvokkain internetin välityksellä ja tarjota henkilökohtaisempaa palvelua kuin pelkän puhelinyhteyden välityksellä. Lisäksi digitaalisilla palveluilla on tärkeä rooli OmaSp:n toiminnan tehokkuuden parantamisessa, sillä ne automatisoivat palvelutuotantoa, mikä säästää kuluja vaarantamatta asiakaspalvelun tasoa. Digitaalisten palveluiden tärkeys heijastuu OmaSp:n jatkuvassa digitaalisten palveluiden kehittämistoiminnassa. Viime vuosien aikana OmaSp on lisännyt monia keskeisiä palveluja valikoimaansa. OmaMobiili ja OmaVahvistus sovellukset yhdessä sähköiset allekirjoitukset mahdollistavan OmaAllekirjoituksen kanssa, tarjoavat nämä palvelut asiakkaalle mahdollisuuden laajan pankkipalveluiden valikoiman käyttämiseen puhtaasti digitaalisessa palvelukanavassa.
OmaSp optimoi jatkuvasti omaa konttoriverkostoaan saavuttaakseen mahdollisimman hyvän palvelukanavan asiakkaille ja samalla maksimoidakseen asiakaspalvelun tuotannon sekä myynnin tehokkuuden. Tärkeimpiä kriteereitä konttorien sijainneille ovat alueellinen riittävä kysyntä hyvälle ja paikalliselle asiakaspalvelulle, alueen positiivinen demografinen ja taloudellinen tilanne, sekä asiakkaiden hyvä saavutettavuus ja brändin näkyvyys. Hyvän demografisen ja taloudellisen tilanteen varmistamiseksi OmaSp:n konttorit sijaitsevat valtaosin kasvukeskuksissa, joiden väestömäärä kasvaa ja joissa on paljon pienten ja keskisuurten yritysten toimintaa. Pienemmillä paikkakunnilla OmaSp:n konttorit toimivat usein myyntihenkilöstön tukikohtina. OmaSp seuraa systemaattisesti ja tiiviisti konttoreidensa ja konttorihenkilökuntansa tehokkuutta esimerkiksi myyntitavoitteiden, kannattavuuden ja asiakastyytyväisyyden kautta. Jokaisella konttorilla on oma tuloslaskelma ja tase, joista konttorijohtajat vastaavat. Jokaisella konttorilla on oltava positiivinen tulevaisuuden näkymä sekä hyvä kannattavuus.
OmaSp tarjoaa asiakkaille useita vaihtoehtoja, jotka mahdollistavat joustavan palvelujen saatavuuden asiakkaille. Useimpien kaupunkien konttorit ovat auki viikolla myös iltaisin. Henkilökohtaista palvelua tarjotaan digitaalisten kanavien kautta esimerkiksi OmaMobiili -sovelluksen sekä chat- ja videoyhteyksien kautta. Asiakastapaamisia järjestetään enenevässä määrin asiakkaiden luona. Asiakkaat voivat myös itse valita, keneen asiakasneuvojaan he kulloinkin haluavat olla yhteydessä.
Pankin liiketoimintaprofiili on vakaa
OmaSp keskittyy vakaaseen vähittäispankkitoimintaan Suomessa, tavoitteenaan pitää yksittäiset asiakas- ja sijoitusriskikeskittymät rajattuina, sekä organisaatiorakenne yksinkertaisena ja läpinäkyvänä. Pankki on määritellyt tarkat riskienhallinnan prosessit, riskinoton rajat sekä ohjeistukset määriteltyjen asetettujen rajojen sisällä pysymiseksi. OmaSp pitää yllä tiukkaa luottopolitiikkaa. Jokaiselle asiakkaalle määritellään sisäinen luottoluokitus ja OmaSp:n lainakannasta suurin osa on sisäisesti AAA–A luottoluokiteltujen (1) asiakkaiden lainoja. OmaSp:n luottoriskiä rajoittavat lisäksi vakuudellisten lainojen suuri osuus lainakannasta, yksittäisten asiakkaiden rajattu paino kokonaisvastuista sekä maantieteellinen hajautus. OmaSp pitää myöntämissään lainoissa myös matalat lainoitusasteet (LTV) luottotappioiden minimoimiseksi.
Yhtiön toimintaan liittyvät riskit ovat laajasti hajautuneet sekä asiakaskunnan että maantieteellisten sijaintien näkökulmasta. Ottaen huomioon OmaSp:n hajautuneen asiakaskunnan ja vakuudellisten lainojen korkean osuuden, pankille muodostuu yksittäisistä asiakkaista verrattain rajattuja riskejä. Pankin lainakanta on myös maantieteellisesti suhteellisen hajautunut rajoittaen talouden paikallisten shokkien vaikutusta yhtiöön. OmaSp toimii monissa kasvukeskuksissa, joissa talouden näkymät ovat suotuisat ja asuntomarkkina vilkasta. Asuntojen hinnat ja kotitalouksien suhteellinen velkaantuminen ovat näillä alueilla korkeampia suhteessa muuhun Suomeen. Toisaalta OmaSp toimii myös monilla pienemmillä paikkakunnilla, joissa talouden näkymät ovat keskimääräistä vähemmän suotuisia. Näillä paikkakunnilla asuntojen hinnat ovat kuitenkin yleisesti ottaen muuta Suomea alhaisemmat ja kotitalouksien velkaantuminen on matalaa, madaltaen luottoriskien toteutumisen todennäköisyyttä näillä paikkakunnilla.(2)
1) OmaSp luokittelee sekä henkilö- että yritysasiakkaansa luottoluokkiin AAA (korkein luottoluokka) – D (matalin luottoluokka tai luokittelematon). Yhtiö käyttää sisäiseen luottoluokitukseen omaa ja julkisesti saatavilla olevaa asiakasdataa, jonka perusteella pankki tekee itsenäisen luottoluokituksen asiakkaasta. 2) Lainakannan jakauma asiakkaiden kokonaisvastuun koon mukaan emoyhtiön luvuilla 2) Lähteet: Kuntaliitto, Kuntatalouden tilastot; Tilastokeskus, Velkaantumistilasto; Etuovi.com, Asuntomarkkinat ja asuntojen hinnat Suomessa